V-Ray : Renderer Bölümünün türkçe açıklamaları
Arkadaşlar renderer bölümünün türkçe açıklamaları ve ayarların kısaca ne işe yaradıklarını bilen arkadaşlar bir kaç bişey açıklaya bilirmi Mesela COMMON,VRAY,İNDİRECKT İLLUMİNATİON GİBİ Bölümlerde kısaca bildiklerinizi yazarmısınız şu işlevi görür şu işe yarar gibi Şimdiden teşekkür ederm.
- Offline
- Erkek
JeoPardy:
Vray Sun & Vray Physical Camera
Bu derste vray sun ve vray physical camera kullanımını bir dış mekan sahnesi üzerinde anlatmaya çalışacağım. Sahne üzerinde çalışmaya başlamadan önce vray sun ve vray physical camera üzerindeki manuel ayarlar ve ne işe yaradıkları konusuna kısaca bir gözatalım.
Vray Sun
Turbidity: Değeri düşürdükçe atmosferdeki sıcak etki azalır ve mavi hakim olur, değeri yükseltirseniz sahneniz daha sarı tonlarda oluşacaktır.
Ozone: Güneşin yaydığı ışığın rengini etkiler. Düşük değerlerde sarıya, yükseldikçe maviye yaklaşır.
Intensity multiplier: Güneşin şiddetini ayarlamaya yarar, değeri yükselttikçe güneşten gelen ışık miktarını artırmış, düşürdükçe azaltmış oluruz. Standart olarak 1,0 ayarlı konumdadır.
Size multiplier: Güneşin çapını ayarlamamıza yarar. Doğru orantılı olarak rakam yükseldikçe güneşin çapı genişler ve sahne üzerindeki gölgelerdeki yumuşaklık artar.
Shadow subdivs: Tüm diğer subdivision ayarları gibi, shadow subdivs´ de kalite artırmaya yönelik bir ayardır. Sahnedeki gölgelerin kalitesini belirlemeye yarar. (çok yüksek değerlerde render süresine etki edebilir, 8-16 arası genellikle yeterli bir değerdir.)
Shadow bias: Sahnedeki genel gölge dağılımı-sapmaları ile ilgili ayardır, değeri yükselttikçe objeden uzaklaşan gölgede blur etkisi artar.
Photon emit radius: Güneş ışınlarının yayılma çapını belirler, değeri yükselttikçe photonların daha geniş alana yayılması sağlanır.
Vray Physical Camera
Mantık olarak profesyonel bir fotoğraf makinası üzerindeki hemen hemen tüm manuel ayarlamalara sahip gelişmiş bir araçtır. Tıpkı bir fotoğraf makinası gibi ışığı pozlandırmak için gerekli ayarlamaları barındırır. Kapsamlı toolbar´ından sıklıkla kullanacağımız kısımları kısaca açıklayalım.
Film Gate: Film gate, filmin milimetre cinsinden yatay ölçüsünü verir. Genellikle 35 mm. standartında kullanılır.
Focal length: Odak uzaklığını camera lensi ile dengelemeye yarar.
Zoom factor: Adından da anlaşılacağı gibi sahneye yaklaşıp uzaklaşmaya yarayan araçtır. Cameranızın konumunu değiştirmeden buradan büyük bir değer girerek sahneye yaklaşabilir küçülttükçe uzaklaşabilirsiniz.
f-number: Fotoğraf makinalarındaki "diyafram" anlamındadır. Diyafram değeri yükseldikçe objektiften giren ışık miktarı azalır bu nedenle sahne kararır. Değer düştükçe daha yüksek pozlama ve dolayısıyla daha fazla aydınlık bir sonuç elde edilir. (Shutter speed ile ters orantılı olarak kullanılır, birinin değeri yükselirse diğerini kısarız. )
distortion: Camera lensinde deformasyon yapmaya yarar, balıkgözü, geniş açı vs. etkileri buradan verebiliriz.
Guess vertical shift: Camera açılarından kaynaklanan deformasyonları düzeltmeye yarar, üzerine bir kez tıkladığınızda seçili olan cameranız için en doğru camera correction değerini otomatik olarak ayarlar.
Exposure: f-number ve shutter speed araçlarının kullanılabilmesi için seçili durumda olması gerekir.
Vignetting: Gerçek dünyada fotoğraf çektiğinizde asla homojen bir pozlanma elde etmezsiniz. Işık görüntünün merkezinden kenarlarına doğru pozlanır. Ve sonuç olarak kenarlara doğru bir kararma etkisi görürsünüz. İşte vignetting özelliği vray physical camera ile gerçek bir fotoğraftaki bu etkiyi yakalamanızı sağlar.
White balance: Sahne çıktısı ile ilgili önemli ayarlardan biridir. Işığı girdiğiniz renk doğrultusunda filtreler. Genellikle şikayetçi olunan vray sun ın aşırı sarı etkisini önlemenin en pratik yolu, bu kutucuğa beyaz yerine sarı tonlarında bir renk atamaktır. Bu sayede güneş ışıklarını filtreleyebilirsiniz.
Shutter Speed: Pozlama süresini belirler. Uzun süre pozlama "aydınlık" kısa süreli pozlama "karanlık" sonuç verir. Burada kafanızı ilk başta karıştırabilecek olan şey, gireceğiniz değerle sonucun ters orantılı olmasıdır. Büyük değer girdiğinizde sahneniz kararırken, küçük değerlerde aydınlanacaktır. Bunun nedeni fotoğraf makinasındaki "enstantane" perdesi ile aynı şekilde çalışıyor olmasındandır. Fotoğraf makinalarında enstantane ayarı perdenin hızını belirler, yani yüksek değer perdenin hızlı açılıp kapanması dolayısı ile içeri daha az ışık alması anlamına gelir. Vray physical camera üzerindeki shutter speed de aynen bu mantığı taklit eder, Aklınız karışmasın yüksek değer, hızlı poz, karanlık sahne ;)
Film speed (ISO): Shutter speed in tam tersine düşük değerlerde sahnenizi karartıp, yüksek değerlerde aydınlatır. Fotoğrafçılıkta, filmin ışığa duyarlılığını belirleyen ölçü birimidir. Yüksek shutter speed kullanıyorsanız, film hassasiyetini artırmanız ve kısa sürede daha çok ışığı depolamanız gerekir bu nedenle iso değerini de shutter değeri ile birlikte yükseltiriz. Şayet düşük shutter değerinde yüksek iso girerseniz, sahnenizde patlamalar olması kaçınılmazdır...Yine kafa karıştırmayalım özetle, yüksek iso,aydınlık sahne, düşük iso, karanlık sahne.
Vray Physical camera üzerindeki diğer ayarlamalar, (dof, blur vs.) render süresini etkilememek için genellikle ps kullanarak hallettiğimiz yöntemler olduğundan değinmiyorum. Zaten üzerlerinde yazdığı gibi ne işe yaradıkları çok açık.
Artık Vray Sun ve Vray Physical camera ile tanışıp, işlevlerini öğrendiğimize göre bunu sahne içerisinde kullanmaya geçebiliriz. Bu derste kullanılan sahnedeki ayarlar ve yöntemler "tek ve standart" değildir. Aynı sonuca ulaşmanın farklı yolları vardır. Şayet yukarıda verdiğim bilgileri hazmeder ve sahne üzerinde pratik yaparsanız siz de kendi yöntemlerinizi mutlaka geliştireceksiniz.
Aynı şekilde render ayarları konusuna çok fazla değinilmeyecektir. Amaç yüksek çözünürlüklü bir sunumdan ziyade vray sun ve vray physical cameranın birlikte uyumlu çalışmasını anlatmak olduğundan sahne üzerinde düşük render ayarları kullanılmıştır. Siz kendi çalışmanızda render ayarlarınızı yukarı çekerek daha kaliteli bir sonuç elde edebilirsiniz. Benim bu sahne üzerinde kullandığım ayarlar test kalitesi ayarlarım. AMD x2 ve 2 gb ram ile daha fazla çeşit gösterebilmek açısından sunum kalitesi beklemeye sabredemedim :))
Şimdi basitçe bir dış mekan sahnesi kurgulayalım ve öğrendiklerimizi üzerinde uygulayalım.
öncelikle sahnemize vray sun yerleştiriyoruz. Vray sun sahneye konduğunda beraberinde Vry Sky ı da sahneye eklemenizi sağlayan bir uyarı alırsınız, bu uyarıya evet diyerek geçiyoruz. Güneşimizi belirli bir yüksekliğe taşımayı unutmuyoruz, gerçek hayattaki gibi güneş yükseldikçe ışık gün ortasına, alçaldıkça gün doğumu-batımına dönecektir. Sıcak bir yaz günü öğle saatlerini render almak istiyorsanız güneşiniz tam tepede ve ışık ayarlarınız da buna uyumlu şekilde yüksek olmalıdır. Karanlık bir kış günü içinse bunun tam tersi mantığı yakalamak zor değil. Aynı şekilde akşam saatleri ya da gece sahnesi istiyorsanız, güneşin yüksekliğini aşağıya çekip, ışık değerlerini (camera ve sun birlikte) düşürmeniz gerektiğini kestirebilirsiniz. Vray sun gerçek dünyadaki güneşi gerçeğe yakın şekilde taklit eder.
Vray sky environment a otomatik olarak eklendi. Şimdi material editorü açıp enviromant daki vray sky`ı herhangi bir boş slota sürüklüyoruz. ve manuel sun node seçeneğini aktif hale getiriyoruz.
Son olarak sun node`un karşısındaki none yazan kutucuğa tıklayıp hemen ardından vray sun a tıklıyoruz. Böylece vray sun`ı vray sky a atadık. Dersin başında öğrendiğimiz şekilde vray sun için parametreleri giriyoruz
Sıra geldi kameramızı eklemeye
Vray Physical camerayı seçip sahnede istediğimiz bir açıya yerleştiriyoruz. Camera yüksekliğini insan gözü yüksekliğine yakın bir yere taşıyoruz. Ve yine dersin başında açıklandığı gibi camera parametrelerini istediğimiz sonuca yaklaşacak şekilde ayarlıyoruz. Bu sahne üzerinde tüm ayarları yaptıktan sonra sadece shutter speed ve vray sun yüksekliği ile oynayarak neler yapabileceğimizi göreceğiz.
Render ayarlarında color mapping: exponential, irr map (medium) + light cache(850) kullanıldı. Siz kendi render ayarlarınızla farklı sonuçlar elde edebilirsiniz. özellikle color mapping değişimi sonuç üzerinde belirgin etki eder. Ben dış mekan için genellikle hsv exponential, ya da exponential tercih ediyorum, Bunlar; Linear gibi ışık patlamaları, reinhard gibi renk sıçramaları sorunu yaşamayacağınız dış mekana daha uygun color maplerdir. Ama elbette camera ve sun üzerindeki parametreleri ayarlayarak dilediğiniz color mapping i kullanabilirsiniz. Ayarlarla oynamaktan korkmayın, farklı yöntemlerle farklı sonuçlar yakalayacaksınız.
Şimdi sadece vray sun yüksekliğini değiştirerek ve farklı shutter speed değerleri ile sahne üzerinde neler yapabileceğimizi görelim.
Shutter speed100, vray sun 1500 yüksekliğinde Raw render ve aşağıdaki gibi ps da birkaç dokunuşla backround atayıp son haline getirebiliriz.
Shutter speed bu kez 400 de ve vray sun 600 yüksekliğinde
ve yine biraz ps ama çok değil ;)
shutter speed bu kez 600´de ve vray sun 300 yüksekliğinde
Yine son olarak ps´da backround´ umuzu atayıp color correction vs. ayarları istediğimiz gibi düzenliyoruz.
Artık mantığını biliyorsunuz, vray sun ve vray physical camera üzerindeki her ayara minik dokunuşlarınızla birbirinden değişik etkilerde sahneler çıkarabilirsiniz. Elbette ki her zaman olduğu gibi en önemli konu "gözlem" güneşi gün içinde değişik saatlerde gözlemleyip, çevrenizdeki objelerin yaydığı ışık renklerine ve gölgelere daha dikkatli bir gözle bakarsanız, camera ve sun üzerinde neyi değiştirdiğinizde sonucun ne olacağını tahmin etmeniz kolaylaşacaktır. Değişik mevsimlerde ve değişik saatlerde denemeler yaparak pratiğinizi artırın.
Bu derste vray physical camera & vray sun ikilisinin kullanımınına dair temel kavramları açıklamaya çalıştım. Dersin başında da belirttiğim gibi, bu yöntemler sabit değildir, sadece size mantığı anlatma amacında hazırlanmıştır. Siz de zaman içinde kendinize farklı yöntemler geliştirebilirsiniz.
1. sahneye 1 adet vray sun yerleştiririr (eğer zemine yakın bir yere yerleştirirseniz doğan ya da batan bir güneş gibi davranır eğer objelere tepeden bakacak biçimde yerleştirirseniz daha bir aydınlık olur yani gerçek dünyada olduğu gibi güneş ışınları ne kadar dik gelirse o kadar çok aydınlatır tabi oldukça bi yükseğe yerleştirilmesi gerekir)
2. vraysun parametreleri şu şekilde ayarlanır;
enabled......... (tick)
turbidity.......... 5-8 arası bir değer
ozone...............0.35 (gerçek dünyadaki değer bu civardadır)
intensity multiplier (ışık şiddeti) ....0.001
size multiplayer (eğer bir node olarak güneşin görünmesini istiyorsak güneş büyüklüğü)..... 1-3 arası bir değer
shadow subdivs (gölge kalitesi için) .........32
shadow bias ...... 20
not:mental ray indirect illumination rollout da "use global settings" ayarının yanındaki kutucuktaki tick kaldırılır
3. gelelim material editöre.. "get material" denilir bir adet vraysky materiali boş slota atanır
ayarlar;
specify sun node; işaretler isek görünen bir güneşimiz olur ve none yazan kutucuğa tıklanarak sahnedeki vraysun seçilir.
diğer ayarlar vraysun parameters deki ayarlar ile aynı yapılır
Not2: sahnemizde güneşimizin konumunu değiştirdiğimizde material editörde vraysky materialimizin de değiştiğini görebilirsiniz
4. vray renderer özellikleri açılır, vray envoriment rolloutda
GI Envoriment (skylight) kısmında non yazan kutucuğa material editörümüzdeki vraysky malzememiz sürüklenerek bırakılır.
multiplier değeri 0.01-0.1 arasında bir değer olabilir
aynı vraysky malzememizi istersek max in kendi envorimentine de aynı şekilde sürükleyebiliriz. böylelikle gökyüzünü de oluşturmuş oluruz.
umarım yardımcı olabilmişimdir.
saygılarımla...
- Offline
ÇOK TEŞEKKÜR EDERM KARDEŞİMSİN EMEĞİNE SAĞLIK AMA DEMEK İSTEDİĞİM F10 DAKİ TÜRKÇE AÇIKLAMALR BUNLARI AYNI YERDEN ÖĞRENMİŞİZ :D TEK BİŞEY KALDI F10 daki türkçe açıllamalar onuda buldugum zaman yeterli bilgiyi toplamış olcam. ELİNE VE EMEĞİNE SAĞLIK KARDEŞİM
- Offline
- Erkek