3ds Max : Bone vs Biped
Merhabalar,
Rigging öğreniyorum ve önümde 2 seçenek var gibi duruyor. Biri bone rigging diğeri ise biped rigging.
Bone rigging, Biped`e göre daha zahmetli ve karmaşık görünüyor fakat bir de burdan sormak istiyorum. Bu iki yöntemin birbirlerine göre avantajları ve dezavantajları nelerdir, siz hangisini tavsiye edersiniz..
- Offline
3ds max de bir de cat rig var.Yaygın kullanım alanı Türkiyede dizi çizgi filmlerde max kullananlar cat rig kullanıyor.
Avantajı hemen rig yapabilirsin ve ik/fk geçişleri otomatik, spine hazır, foot reverse için ayarlar hazır, ayrıca biped ve cat in kendi menulerinden de yararlanarak animasyonları daha hızlı hazırlıyabiliyorsun. Bone sistem aslında sana kalmış iyi bir rig hazırlaman için wire parameters , attribite holder,dummy nesneler, animasyon kontrolcüleri(rotation kontroller link constrain controller, position controller gibi kontrolcüleri) kullanmak gerekiyor. Bunları kullanmadan sade bone ile de rig yapabilirsin ama çok sade bir ri olur. Mesela bilek kısmındaki dönme için kol el arasına iki bone koyup birincisinin dönme açısının ikincisine etki oranı az olmalı ki düzgün bir bilek dönmesi olsun(tam ifade edemedim ).
Animasyon ile özellikle karakter animasyonu öğrenmek istiyorsan maya derim.Ama sadece mimari animasyon veya fx için ise max yeter....Bunlar kendi düşüncelerim, kendi tecrübelerim farklı düşünenlerde olacaktır.
- Offline
- Erkek
http://www.youtube.com/user/Ilyashh#g/u
burda fransız biri genç güzel bone dersi yapmış...
- Offline
- Erkek
amacım karakter animasyonu ama max`ten maya`ya geçmek biraz gözümü korkutuyor herşeye yeniden başlamak vs.. :)
bir de karakter animasyonuna max-maya uyumu nasıl. birbirinden gelenleri kullanabiliyorlar mı, genel animasyonda durum nedir? (environment,char anim vs..)
- Offline
aynı durumda bende varım ya artık anımasyona gecmeyı dusunuyorum ama maya yı bastan ele alcak kadar ne gucum kaldı nede sabrım :)) o nedenle maxde nasıl bı yol alsam dıye kara kara dusunuyorum bende ve okudugum kadarıyla cat sıstemı oldukca ıyıymıs karakter anımasyonunda
- Offline
- Erkek
arkadaslar cat systemi yada biped
iyi bir rig ve animasyon yapmak istiyorsan once riggingi iyi cozmek lazimki
ben sizin yerinizde olsam manual rig ogrenirim yani custom setup yaparak kendi iskelet sisteminizi ve ona gore kulanilan helper yada pointlerler bunlari baglamak gerektigi yerde constraintler uygulamak vsvs o zaman sinirsizca istedigin rigi uygularsin FK/IK ne oldugunu bilmek ve nerde kulandilgini arastirmak
bana gore cat guzel evet, chacreter studio ilk ciktigindan beri begenmedim cunku hep sinirlisin ancak bir adamin vardir yurutmek kosturmak istersin hizli sekilde o zaman ise yariyor tabiki sadece olay rigging ilede bitmiyor isin birde skinning kismi var yani vertexleri duzgunce kemiklere baglamak
- Offline
- Erkek
Ya arkadaşlar artık eskisi gibi karakter animasyonu için iyi bir rig düzeneği hazırlama yeteneğinden ziyade (ki o işi yapan tayfa TD olarak geçiyor )animasyonu yapabiliyormusun iye bakıyorlar. Neden max maya tercihi konusu öne çıksn ki, animasyon için iyi bir rigli karakter temin edin
alın size adres: max için, bu arada üye olmadan indiremezsiniz.
http://www.creativecrash.com/3dsmax/downloads/character-rigs/c/?
burdan free olanlarda istediğinizi indirin ve öğrenmek için kullanın.
alın maya için: free olanların indirin
http://www.creativecrash.com/maya/downloads/character-rigs/c/
Size önerim animasyonu öğrenirken direk karakteri anime etmeyin önce rigli bir top bulun linklerde mevcut)sonra o nu anime edin ve timing ve spacing(zamanlama ve topun kareler arasındaki key boşlukları yada key tangentlerini ayarlamayı öğrenin) bu yerleşince diğer husulara (blocking=pose to pose/go ahead /arc/line action gibi) geçin, sürekli animatörlerin çalışmalarını takip edin , ilk başlarda taklit yapın daha sonra kendi pozlarınızı oluşturun.Yani direk koşma yürümeye geçince olmuyor gerçekten. Artık animation sorvivor Kit dvd veya pdf i bir şekilde bulun ve sabırla izleyin.
Teknik konularda tr3d veya diğer siteşerden yardım alabilirsiniz ama animasyon için yardım bulmak çok zor ,daha çok yabancı dil gerekiyor yada çoook sabır ile uygulamaları taklit.Animasyon da digi tutor sitesinden de faydalanın www.11secondclub.com sitesnden ve youtube ve vimeo dan animation prencples veya animation workflow veya animation ball tutorial, animation tailball action tutorial gibi şeyler yazın.B,r aklıma geldi youtubede http://www.youtube.com/user/3DAppealBlog#g/u
burda da mükemel kaynaklar var. Vimeo da canlandıranlar diye arattırın orda da canlandırma ile ilgili türkçe kaynak var
Sakın bu link kaçırmayın
http://yesilcamcanlaniyor.com/?page_id=79
arslan elver kritik yapıyor mukemmel bir kaynak
Aklıma geldikçe yazarım.
Yazım hatalarımdan dolayı affedin.
- Offline
- Erkek
max kullanıcıları mayada nasıl animasyon yapar.Evet max de modeli texyureyi uv yi hazırlayabiliyorum ve animasyonu maya da yapmak istiyorum diyorsan: maxden fbx olarak modeli export edersin texyıre ve kaplamalar gelir, modeli riglemek istiyorsunuz artık o zaman alın kayak:http://vimeo.com/user7838287/videos
hemde türkçe.Burdan Zeki Ayan kardeşimize teşekkür etmeyide unutmayalım.O kadar güzel ygulamış ki maya rig konusnda yeterli seviyeyi kazanırsınız.
Artık animasyonu biliyorsunuz diye düşünüyorum...
Animasyou maya da hazırlayıp max e tekrar geri dönüş bildiği kadarıyla olmuyor yapmanız gereken maya da render almanız , daha sonra after effect ile (diğer objeleri karakter olmayanları max de de render alıp layer mantığıyla afterde de işliyebilirsiniz ama ben tercih etmiyorum işler karışabilir) efekler ekliyebilir vs..
- Offline
- Erkek
Max ve Maya arasinda eger standart Human IK rig kullanirsaniz, bitirdiginiz animasyonu aktarabilirsiniz. Yani diger programda ornegin mayadan maxe attiginizda hazir anime gelmis olur ancak 2013 serisi ile bu is biraz daha tek yonlu de olsa kolaylastirilmis. Max te yaptiginiz CAT rigini Motionbuilder ile direk rigli realtime olarak anime edebiliyorsunuz sonra da max e (yine cat rig hazir olarak) ya da mayaya(direk boneslara atarak) aktarimlar yapabiliyorsunuz. Fakat burdaki kavram kargasasi var kanimca Eger karakter animator olmak istiyoraniz bu bir omur boyu suren yolculukken niye rigger olmak icin vakit kaybediyorsunuz! Eger TD olacaksaniz niye karakter animator olacagi diyorsunuz sanirim her isi bir kisi yapiyor mantigi ile gidiliyorsa rigggingi temel olarak ogrenip animeyi istediginiz programda yapabilirsiniz. Animasyonu may da yapmak istemenizin amaci nedir!? Animator programdan bagimsiz artistik alanini kullanan kisidir. Rigger olarak animator yapmak bir omur torpusudur sanirmi bu iki alanin icice gecmis gibi algilanmasi biraz karisikliga goturmus konuyu. Eger animatorlukse hedefiniz top sektirme animesinden ve var olan animasyon egitimlerinden yararlanarak bol gozlem ve deneyimle yeteneginizi gelistirmeye calisin, birakin programlar arasi animasyon icin aktarim sikintilarini. Ancak son olarak yine de diyeyim, standart riglerle yaptiginiz rigleri animasyonlari softimage -maya-max -motionbilderda fbx tabanli olarak aktarabilirsiniz ya da mdd sistemi yani vertex bake sistemi ile modo dahil dgier tum 3d programlara aktarma sansiniz var, konu uzun ama kisaca boyle, alaninizi belirleyip orada kalmanizda yarar vardir.
Son bi not: yukarida yazdiklarim arasinda 3D `Animasyou maya da hazırlayıp max e tekrar geri dönüş bildiği kadarıyla olmuyor ` demis fakat olabiliyor ya boneslara aktarilan animasyon verisi ya da vertex bake sistemi ile bu isi yapaiblirsiniz. FBX aktarim ve mdd vertex bake sistemleri isinizi gorecektir fakat maxte yapip mayada animasyon yapmanin mantigini cozemedim eger maxe tekrar aktarilacaksa! Eger mbuilder deseniz anlardim her sey realtime ve guzel calisan ara program...o yuzdenn maya degil mbuilder oalrak yazilsa daha mantikli olurdu.
Iyi calismalar
Ege Y
- Offline
- Erkek
Ege güzel açıklamış.Eyvallah.Maya da animasyon yapmayı niye istemiş sorusuna ancak max de animasyon araçları hoşuna gitmemiş veya maya daha esnek olduğu içindir denebilir .bana soracak olusan yıllardır max kullandım ama max de cat dahil tüm animasyon iskelet sisemlerinin animasyon curve editörü maya kadar hızlı ve kullanışlı değil , ben bunun için maya yı tercih ederim kaldıki bunun dışında animasyon key frame animasyon yapıldığı için diğer tüm unsurlar fazla değişmiyor. Human IK sisyemi motion builder içinde olduğu için(mayanında kendine ait bir human İK sı var ama onu kastetmiyorum) direkt maya sayılmaz, evet max 2013 versiyon da cat motion builder e aktarım yapıp geri dönüşüm alıyor, ben kullanmadım motion bulder, zannımca motion capture ağırlıklı bir program.
Kısacası bana göre maya curve editör(graph editor) de oldukça esnek ve hızlı,MAx in curve editor u daha karışık duruyor.
MAx de animasyon yapacaksanız cat rig işinizi rahatlıkla görür, yeterki siz Animasyonu yapabilin , bence esas üzerinde durulması gereken konu bu.Diğer unsurlar teknik unsurlar ki öğrenilerek çözülebiliyor.
- Offline
- Erkek