Hangi 3D yazılımını seçmeliyim - bölüm 2 , nereden

Kapsamlı incelememizin ardından seçiminizi yapıp yazılıma karar verdiniz, şimdi 3d programını indirip kurma zamanı.

Hangi Yazılımı seçmeliyim ? - Bölüm 2


Dikkat: "Hangi 3D Yazılımını Seçmeliyim ? - Bölüm 1" yazısını okumadan başlamayın. başlasanız bile seçiminizi yaptıktan sonra dönüp bu yazıyı mutlaka okuyun.

 

3D Yazılımların karşılaştırılması

3D sektöründe çalışacak ve özellikle bu işi meslek olarak edinecek kişiler tek bir yazılımla yetinmez. ve ilk başlarken birkaç yazılımı test edip kullanım rahatlığı açısınnda değerlendirme yaparlar. Burada ingilizce önemli rol oynuyor olsa da işin içine teknik terimler girdiği için basit ingilizce yetersiz kalacaktır. ingilizce daha çok " help(Yardım)" dosyalarını okumakta işe yarayacaktır. daha sonra seçtiğiniz yazılımla ilgili bir forum ve galeri sitesine üye olarak diğerlerinin nasıl çalıştığını ve ne gibi yöntemler kullandığını öğreneceksiniz. bunlardan en büyüğü www.cgtalk.com sitesidir. Kullandığınız yazılımın Türkçe kaynak sıkıntısı olabilir ama asla ingilizce kaynak sıkıntısı yoktur. Hangi yazılmı seçerseniz seçin eğer ileriye yönelik büyük düşünüyorsanız ingilizcenizi sağlamlaştırmaya başlamalısıız.

Aşağıdaki yazılımların hepsi aynı işi yapabilmektedir. fakat konulara göre kullanım araçları değişiklik gösterir, biri işlemi on dakikada yaparken diğerinde yirmi dakikada yapılabilir ve şunu asla unutmayın her konuda tam yeterli yazılım yoktur. Önemli olan teknik terimleri öğrenmektir.

örneğin: son dönemlerin en popüler modelleme tekniği çokgen yuvarlama yöntemi `dir ve saydığımız tüm yazılımlar bu tekniği kullanır.Türkçeye böyle çevirdim çünkü ingilizcede bile tek bir adı yok,her program farklı bir isim vermiş. meshsmooth, subdivision, polymesh vb. ama olayın özüne bakıldığında şudur; kullanıcı modelin kabaca tel kafes görüntüsünü hazırlar ve yazılım buna daha yuvarlak hatlar vererek pürüzsüz görüntü oluşturur. Bu yöntemi birinde öğrendikten sonra hepsinde rahatça kullanabilirsiniz. tek sorun kısayol tuşları ve düğmelerin yerleri olacaktır.

Edit poly teknigi ile insan modelleme
Tel kafes tekniği ile çizilmiş insan modeli ( eydi )
bu modelin baştan sona çizim anlatımı

Aşağıda yazılımların özelliklerine göre küçük bir karşılaştırma bulunuyor.

 

temmuz 2008 3ds max Maya XSI Cinema4D Modo Lightwave Blender Houdini
Satış fiyatı 3500$ 5000 $ 450€ 680€ 895$ 890$ bedava 8000$
işletim sistemi windows windowsMachintosh Operation system XLinux windowsLinux windowsMachintosh Operation system X windowsMachintosh Operation system X windowsMachintosh Operation system X windowsMachintosh Operation system XLinux windowsMachintosh Operation system XLinux
Artılar öğrenmesi kolay,
kaynak çok,
plugin desteği fazla
başlarda zor ama uzmanlaşınca değeri anlaşılıyor, film endüstrisinde gözde yazılım. arabirimi güzel,
Animasyon ve materyal araçları güçlü
radiosity renderi güzel ve ayrıca v-ray desteği var Yontma ve boyama araçları iyi Türkiyede pazar payı az olsada Amerika ve Japonyada çok tercih edilmektedir. bedava ve açık kaynak kodlu parametrik animasyon mimarisi harika , benzeri yok
Eksiler çekirdeği eski, birçok eski araç geliştirilmiyor başlangıçta arabirim kullanımı zor Türkçe kaynak az, bazı 3D dosya transferleri sıkıntılı olabilir öğrenmek için kaynak az particle ve
animasyon kısmı zayıf
rigging* araçları zayıf olmasına rağmen yeni programcı ekibi tarafından geliştirilmektedir firmalar için teknik servis sıkıntısı olabilir kullanma ve öğrenme aşaması zor
Standart Render**

Mental ray

Mental ray

Mental Ray

Radiosity

Raytrace

Radiosity

Raytrace

Raytrace

Render eklentisi V-ray
Brazil r/s, finalRender, Maxwell,
V-Ray, Fryrender
V-ray Renderman, FinalRender, Turtle 3Delight,
Maxwell,
Indigo, Renderman, FryRender
V-ray, finalRender,Maxwell, Fryrender - Renderman, FPrime, Kray, Maxwell Yafray - Indigo Renderman, Mental Ray, Air, Maxwell


* Rigging: insan ve hayvan animasyonu
** Standart Render : programın içinde faklı render sistemleri olabilir ama burada sadece sisteme entegre olarak bulunan en iyisi gösterilmiştir.
*** Bu bilgiler Temmuz 2008 tarihinde derlenmiştir. fiyatlar ve özellikler değişebilir.

 

Deneme sürümü nerede ?

Her firmanın kendi sitesinde deneme sürümü bulunmaktadır. sayfadaki formu doldurunca indirme linkini göreceksiniz.

3ds max : usa.autodesk.com/3dsmax

Maya : usa.autodesk.com/maya

XSI : www.softimage.com/downloads

Cinema4D : www.maxoncomputer.com/download_demo.asp

Modo : www.luxology.com/trymodo

Lightwave : www.newtek.com/

Blender : www.blender.org/download/get-blender

Houdini : www.sidefx.com/index.php?Itemid=208

Nasıl satın alırım ?

Türkiye dağıtıcılarından satın almadan önce aşağıdan fiyatlara bakmanızı öneririm. çünkü fiyatlar çok değişken.

3ds max : store.autodesk.com

Maya : store.autodesk.com

XSI : www.xsibase.com/store.php

Cinema4D : www.maxon.net

Modo : www.luxology.com/store/modo.aspx

Lightwave : shop.newtek.com

Blender : www.blender.org

 

Şimdi soruya geri Dönelim ; Hangi Programı öğrenmeliyim ? Bu soruya direkt cevap vermek yerine önce birkaç kişiye sormak daha doğru olur:

1- İyi bilen birine soralım:

Büyük Grafik şirketlerinde uzman CG artistler çalışır. Oyun ve film yapımında bu yazılımları her zaman kullanmaktadırlar , hatta tek bir yazılım değil , birkaç tanesini kullanırlar, bir filmde 2-3 farklı yazılım bile yetersiz gelmektedir. ve bu sektörde çalışan uzman biri gerekli teknikleri bildiği için çok kısa sürede farklı bir yazılımı öğrenebilmektedir. bu film stüdyoları çoğu zaman kendi özel yazılımlarını ve pluginlerini de üretebilmektedir. bu açıdan bakınca uzman biri için hangi yazılımı kullandığının bir önemi yoktur.

Uzman birine "hangisini 3D yazılımını seçmeliyim ?" diye sorduğunuzda size, kendi kullandığı yazılımın gayet iyi olduğunu söyleyecektir. 3D piyasasındaki programları benzetme yapmak gerekirse bunu "ayakkabı giymeye" benzetebiliriz. Yeni bir ayakkabı aldığınızda başlarda birkaç gün ayağınızı sıkabilir veya biraz vurabilir, ama alıştıktan sonra en rahat ayakkabı ayağınızdaki olur ve yenisini almak istemezsiniz. Bu sebeple tek bir yazılım kullanan birine sormak yerine, eğer bulabilirseniz aynı anda birkaç yazılımı birlikte kullanan birine sorabilirsiniz. Ben birçok kez tanıştığım uzmanlara bu soruyu sordum ve aldığım cevap çoğu zaman şu oldu "Hangisiyle başlarsan başla, Bir noktadan sonra yazılımın önemi kalmıyor, önemli olan çalışmak ve birşeyler üretmek. sonra gerisi kendiliğinden geliyor."


2- Yazılımı üretenlere soralım:

Yazılımların web sayfalarına baktığımızda hepsi kendisinin en iyi olduğunu ve en gelişmiş araçların kendisinde olduğunu iddia etmektedir. hepsi aynı şeyi söylediğine göre demekki birileri yalan söylüyor. gerçek şu ki : "Hepsi yalan söylüyor". bu yalanın en büyük sebebi de çeşitli sektörlerden müşteri toplayıp kar payını arttırmaktır. gerçek amaçlarını anlamak için bir önceki yazıda geçen hikayeleri okumadıysanız okumanızı tavsiye ederim. çünkü bu hikayeler hangi yazılımın ne için üretildiğine ışık tutuyor. hepsini okumaya üşeniyorsanız 3D işini başlamadan bırakın derim. çünkü bu işte en önemli unsur sabır ve özen `dir. Şu aşamada gerçekçi bir resim çizmek için iki ay uğraşmayı göze almanız gerekiyor.


3- Necmi Kardeş `in 3D seçim önerileri:

Seçenek 1: Mimari veya Oyun sektörüne girecekseniz önce 3dsmax öğrenin. (Türkiye şartları ve piyasa istekleri göz önünde tutulmuştur)

Seçenek 2: Sinema veya Reklam sektörüne girecekseniz önce Maya öğrenin. (diğer tercih XSI olabilir. Fakat görsel efekt alanında uzmanlaşmak istiyorsanız Houdini ye göz atmadan geçmeyin, formüllerle aranız iyiyse houdini en iyisidir.)

Seçenek 3: Firmanızda Archicad kullanılıyorsa Artlantis ile render alın... Firmanız Allplan kullanıyorsa Cinema4D öğrenin bu yazılımlar birbiri ile tam uyumlu olduğu için çalışma sürecini hızlandırır. (bu kişilerin 3ds max ile uğraşması sadece zaman kaybına sebep olur) detaylar için Cad-cam yazılımları sayfasına bakabilirsiniz. oradan Allplan ile Cinema 4D arasında nasıl bir bağ olduğunu öğrenirsiniz. Revit kullananların Autodesk ürünleri ile uyum açısından 3Dsmax tercih etmesi daha uygun olur.

Seçenek 4: Mekanik veya mimari gibi (CAD/CAM/CAE) alanlarda iş yapıyorsanız yanlış bölümdesiniz. Yukarıdaki programlar size CAD yazılımları gibi hassas modelleme imkanı vermez. Bunlardan sadece sunum aşamasında animasyon için faydalanabilirsiniz. Cad-Cam konusunda kullanılacak yazılımları görmek için " CAD-CAM yazılımları listesi " isimli sayfaya göz atabilirsiniz..



Bu sadece başlangıç aşaması, dikkat ederseniz "önce" bunu öğrenin diyorum. çünkü her sektörde öğrenmeniz gereken ek araçlar da bulunuyor. bunlardan sadece birini öğrendiğinizde işiniz bitmiyor.

 

Şart 1: Kesinlikle ingilizcenizi ilerletmeniz gerekiyor.

Şart 2: Arama yapmayı öğrenmeniz gerekiyor. "adam nasıl çizilir " diye aramak yerine "poly modelleme tekniği " veya "subdivision surface" diye aramanız size çok farklı sonuçlar getirir.

Şart 3: Photoshop, After effect ve Premier gibi ek araçları öğrenin. Bunlar sizi diğerlerinden bir adım öne geçirecektir.

 

Diğer yazılımları kullanan arkadaşlardan ve satış temsilcilerinden özür diliyorum çünkü burada birçok kriteri düşünüp öneri yapmak gerekiyor. Gerçekçi olalım ve uygulama alanlarına bir bakalım. Yeni başlayan biri için öğrenim aşamasındaki kolaylık ve bu sırada yaşanacak döküman sıkıntısı en önemli kriter oluyor. 3D yazılımlarının hepsi aynı işi yapabilir, elbette bunu biliyorum, belki kulağını ters taraftan göstermek gibi olur. Ama bir şekilde diğer yazılımın yaptığını yapabilir.

Fakat önemli olan hız ve sektördeki seçim aşamasına gelince problemler başlıyor. Türkiyede 4000$ verip 3dsMax almış bir işyerine müracaat ederken "Efendim ben Maya biliyorum lütfen onu satın alınız" demek biraz komik olur. Bunun yanında uzmanlaştıktan sonra diyelim ki yurt dışında bir film stüdyosunda işe girdiniz. Adamlar önünüze XSI kurulu Linux bilgisayarı koyduğunda "Waat iz diiz, ver iz di tiridi Meeex" derseniz sizi çaycı kadrosuna transfer ederler. Elbette bu işin şaka kısmı, ama büyük oynamak istiyorsanız sadece bir yazılım size asla yetmeyecektir. siz hangisini kullanacağınıza değil hangisi ile başlayacağınıza karar veriyorsunuz. iki yıl sonra istediğiniz yazılıma geçebilirsiniz.


ingilizcesi çok iyi olanların zaten yabancı forumlardan hangisini seçeceğine karar verdiğini ve zaten yeterli seviyede öğrendiğini tahmin ediyorum. ingilizceyi çeşitli sebeplerle hala öğrenmemekte ısrar eden arkadaşlarımıza bu konuda yol göstermemiz gerekiyor. zaten onlar istemese de yazılıma bir başladıktan sonra; sadece komutları öğrenseler 5000 kelime öğrenmiş olacaklar.


Evet seçiminizi yaptıysanız şimdi işin temellerini öğrenmek için "3D programını kullanmaya Nereden Başlamalıyım ?" isimli yazımı okumaya devam edin.



 

Yazarın Notu:

Ben ne kullanıyorum:
3d ile ilgilenmeye başladığımda bulabildiğim ve hatta adını duyduğum tek yazılım olan 3d Studio Max 1.1 versiyonu ile 1998 yılında hobi amaçlı başladım. O sıralarda yabancı forumlarda Maya ile çizilmiş ve mental ray ile render edilmiş resimlere hayranlıkla bakıp kutularla adam yapmaya uğraşıyordum. Türkiyede maya bulmam imkansız olduğu için o zaman sadece bakmakla yetindim. Türkçe site bulamadığım için de çevirmeli modemle internete girip, icq mesaj yazılımından yabancılara sorup öğrenmeye çalışıyordum. tek bilgi kaynağım ingilizce siteler ve programın yardım dosyaları idi. zamanla max gelişti ve mental ray dahil birçok özellik eklendi. şimdi maya ile yapılmış işlere hayranlıkla bakmıyorum. artık onu çizenlerin sabrına hayran oluyorum. çünkü yazılım değişse de çizim süresi kısalmıyor...

Yıllar boyunca 3dsmax `in gelişme aşamalarını yakından izledim. şimdi 3dsmax de diğer yazılımlar kadar güçlü, ama benim gördüğüm sinema sektörü hep maya ağırlıklı çalıştı. son dönemlerde Xsi adını duymaya başladım ve bundan sonra da Houdini adını fazlaca duyacağınıza garanti verebilirim. Bu noktadan sonra Seçim size kalıyor. ben sadece kapıyı gösterebilirim, o kapıdan geçecek olan sizsiniz.

3D Studio Max ile tamamı model default render :)

Tahta Adam - Necmi Demirkeser 1999 - 3D Studio max 1.1 - drekon

 

Kaynaklar : Programların web sitesindeki tarih bölümünden ve ingilizce Wikipedia içersinden harmanlanmıştır.

Yanlış veya eksik olduğunu düşündüğünüz bir bölüm varsa lütfen bu konunun altına veya bana özel mesaj yazarak bildiriniz.

 

09.07.2008 Salı
Necmi Demirkeser
Teknik Öğretmen

 



Ekleyen: drekon

Teşekkür
drprensOnur KRPTAvatar

Açıklamalarınız için çok teşekkür ederim. Ben Makine mühendisliği öğrencisiyim. Genelde Autocad Solidworks Catia gibi programlar kullandım.Şimdide Kaynak bakımından fazla olması nedeni ile 3dsmax tercih etmeye kararverdim.


Bilgi Paylaşıldıkça Çoğalır ve Gelişir.
2012-02-01 09:58:38 Edit:2012-02-01 10:00:10
  • Offline
  • Erkek
saygılar hocam
caplinibrahim avcıbaşıAvatar

necmi bey emeğinize sağlık çok güzel bie anlatım çok sağolun...


2012-05-19 22:29:34
  • Offline
  • Erkek

Kapalı

Topic closed automatically because it`s been more than a year!