EPÜR SİSTEMİ VE BLUEPRİNT

Teknik resmi alt yapısı epür sistemi mantığı ile blue printlerin düzeltilmesi

Bu ders, çok az Photoshop bilgisi gerektirir.

TEKNİK RESiM VE EPÜR

Bu dersimizde Teknik resim epür sisteminden faydalanarak, blueprintlerimizi düzenlemeyi ve bunu max sahnesine aktarmayı göreceğiz..

Blue print´ lerimizin düzgün şekilde oturması tam bir epür sistemine sahip olmasına bağlıdır.

Epür sisteminde nesnenin izdüşümleri esas alınarak şekil oluşturulur.

Gerçekte, ışık kaynagından yayılan  ışıgın önündeki nesnelerin gölgeleri duvara düştüklerinde boyutlarında değişiklik ( büyüme ) oluşur.

Oysa Epür sisteminde bu değişiklik oluşmaz. ve modelin boyutları ne ise,  koordinat eksenlerini oluşturan X , Y , Z eksenleri

doğrultusunda izledikleri yol ile bıraktıkları şekillerdir ( İzlerdir ).

Resimde epür sistemi içerisindeki nesne görülüyor.

Alttaki  resimde bu sistemin açılımıdır. 

Bu sistem ile çizilen teknik çizimlere  Teknik resim diyoruz..

Aslında epür sistemi bir kübün açılmış halidir.

 ama teknik resimde,

Ön görünüş,

Yan görüüş,

Üst görünüş,

kullanılmaktadır.

 Bir örnek daha verelim,

Resimlerde bir arabanın epür sistemi içindeki konumu görülüyor.

İz düşümde ön, yan  ve  üst görünüşler, resim deki gibi birbirleri ile irtibatlı olmalıdır, 

 izdüşüm çizgileri KESİNLİKLE birbirini tutmalıdır. Aksi halde bu epür sayılmaz..

Bu şekilde,

 Üst görünüşteki boyutlar ile yan görünüş ve ön görünüş aynı ölçülere denk gelir.

Bluprint´lerimizde bu teknik ile denk getirilirse aynı olacaktır.


 Bu işlemi,  Photoshop yazılımı ile yapacağız ve yazılımın olanaklarından faydalanarak izdüşüm tekniğini,

resimleri birbirinin üzerine kaydırarak düzenleyeceğiz.

BLUEPRİNT ´ iN  DÜZENLENMESi


ilk önce photoshop  ta blue print resmimizi açalım.

file/ open / dosya adı ( her ne ise )

Genellik le arabamızın 4 görünüşü bir arada olur ama olmasada fark etmeyecektir.

Bu görünüşlerden birini esas almamız lazım,
ben arka  görünüşü esas aldım ve diğer görünüşlerde bozukluk varsa ona göre düzeltme yapacağım.

ilk iş olarak bu resimdeki görünüşleri birbirinden ayırarak birbirlerine tam olarak (birbirlerine iz düşüm olarak eşit değil ise)
eşitlememiz gerekiyor..


Bunun için,

M harfine bastığımızda aktif olan rectangular seçim gerecimiz devreye girer.

Maus ile sürükleyerek bir tanesini ,önden görünüşü seçiyoruz.

ve sağ kilk yaparak çıkan listeden  "" layer via copy ""  seçiyoruz..

bu sağ tarafta okla gösterdiğim boş layer yok yazan yere bir layer ekleyecektir.

Eklenen katman layer 1 adı ile görünmektedir. 

Çalışmamızda katman sayısı artıüında sıkıntı çekmemek için katmanlarımıza isim vermemiz lazım,bunun için

layer 1 yazısına sag klik yapınca çıkan listede en üstte yer alan layer properties seçiyoruz.

ve Name kısmına  katmanımızın adını yazıyoruz.


( Bilmeyenler için layer nedir.??  Layer katmandır. yani resim üzerine şeffaf kağıtlar koyup üzerine çizmişiz gibi )

Layer lar istediğimiz kadar kat kat olabilirler.

Katmanımızı oluşturduktan sonra onu sağ sola taşımamız gerekecek 

ve  sol üstte, toolbarda Move Tool aracı ile,

Ön görünüş resmi (katmanı) seçili, move aracıda seçildi,

 şimdi mausu oynattıkca on görünüş resmi hareket edecek ama diğer resimlerin  üzerinde iken arka resimler görünmeyecektir,

bu sebeple öndeki resmimizi şeffaflaştırmak gerekiyor. Opacity kısmına ( 100 rakamı yanında ki ok ) tıklıyoruz.

 ve değeri 50 yapıyoruz.

Katmanımızda ki ön görünüş isimli resmimizi sol altta ki aracın arka görünüşü üzerine sürüklüyoruz.


Aynalardan birinin en dış noktasını alttaki resimle tam denk getiriyoruz.  " kırmızı işaretli yer "  .

Bu denk getirmeyi ; Move Tool seçili iken kalvyeden, aşagı yukarı tuşları ile de yapabilirsiniz çok daha kolaydır.


Bir tarafı denk getirdikten sonra  move tool hala seçili iken  ctrl+T tuşlarına basın. Bu işlem, katmanımızdaki resmi her yününden  boyutlarıyla oynamamızı sağlayacaktır.

Resimde ki gibi sol taraftaki küçük kare  üzerinde iken sola ve sağa hereket edebiliriz. 

Bu hareket ile resmimizi sola ve sağa esnetebiliyoruz, alt tarafta ki esas aldığımız arka görünüşe göre sol aynayı ayarlıyoruz.

Tabi bu çalışmayı yaparken yer çizgisi yada lastikler ve aracın tavanına da bakarak düzeltilecek yer var ise aynı yöntem ile düzeltiyoruz.

Ama bu sefer üst taraftaki küçük kare ile resmimizi yukarı aşagı esneterek düzeltiriz..

Ön görünüş ile çalışmamız bitti. bu durumda ortalık karışmasın diye bu katmanın isminin solunda ki göz işaretine tıklar onu gizleyelim.


Sıra geldi yan görünüşe,

En baştaki gibi onu da seçtim, sağ klik ile kopyaladım ve opasity sini %50 yaptım ve onu da, move tool ile arka görünüş üzerine taşıdım.

bakalım yükseklik doğrumu... önce yerdeki çizgileri denk getiriyouz. ( her bluprint te çizgi olmayabilir, çizgi yoksa tekerleklerin alt kısmını denk getirin)

aynı işlemi yukarı aşağı esneterek düzeltin. " tabi gerekiyorsa" 

Hazır yan görünüşü kullanırken aracın boyunu da kontrol edelim ve aynı katmanımızı üst görünüşe taşıyalım.

arka çamurluğu denk getirip ,

öntarafı kontrol edip gerekiyorsa düzeltelim.

Önemli not : buradaki düzeltmeyi seçili olan yan görünüş katmanına yaptığımız için,aracın boyu olarak üst görünüşü referans almış olduk.

Şu ana kadar ön ve yan görünüşleri katman olarak cıkardık.

diger görünüşleride katman yapalım.

bunun için layer panelinde background şeçmeliyiz ki katmanları ( arka ve üst görünüşler)  buradan çıkaracağız.

çıkarttıktan sonra background  görünmesini engelleyelim,  " göz işaretini kapatıyoruz " 
 
Kontrol etmediğimiz  aracın eni kaldı..

Arka görünüşümüzü başta esas almıştık, bu sebeple onu seçiyoruz.

     Seçim işlemini move tool seçil iken, üzerine mausu getirip ctrl ´ye basılı tutarak sol klik yaparak yapabiliriz,
yada layer panelinden ismi ile seçeriz.

Üst görünüş katmanını arka görünüş katmanının üzerine alıp opacity değerini % 50 yapıyoruz.  ve resim deki kırmızı işaretli yerdeki açı değerini 90 yapıyoruz,
böylece arka görünüş katmanını yan döndürmüş olduk.  Amaç üst görünüşün genişligini ayarlamaktır.


Bu bluprintte üst görünüşün genişligide sorunluymuş ,

düzeltiyoruz... ( Move Tool basılı------Ctrl+T----- ve üst  kısımda ki kçük kare den  çekiştirerek )

Bu işlemi uygularken sadece ayna kenarını değil aracın gövde çizgilerinide kontrol ediniz. 

Tüm görünüşleri  photoshop tarzı ile izdüşüm düzlemine aldık..


Şimdi bu görünüşleri ayrı ayrı  jpeg resimler haline getirmek daha yararlı olacaktır.

önce calışmamızı file/ save ve isim vererek  psd olarak kaydediyoruz....

( psd,  photoshop uzantısıdır ve kullandıgımız katmanları korur. birleştirmez. )

Crop Tool aracını kullanacağız.

 C tuşuna basmak yeterlidir.üst  toolbar´da  resolution ayarını 250 yapın. 

ve büyüteçle sahneye yaklaşıp, rastgele  crop ile seçim yapın.

Noktalı çizgilerin ortalarındaki küçük kareyi sol taraftaki aynaya sıfırlayıp, sağdaki küçük kareyi resmin sağındaki aynanın dış kenarına sıfırlayacağız. 

NOT : Bu işlem sırasında büyüteçle mümkün olduğunca yakınlaşırsam daha detaylı bir hizalama yaparız nasıl olsa klavye üzerindeki space ( boşluk )  tuşuna basarak,

           Pan ( kaydırma ) yapabiliyoruz.

Aynı işlemi üst ve alt kenar içinde yapıp orta kısımda çift kilk yaparak resmimizin bu görünüşünü kesmiş oluruz. 

( daha önceden resolution ayarını 250 yaptıgımızdan kesilen her resim  çözünürlük olarak 250 çıkar yada düşer. )


ve buna  File/ Save As  ile ön görünüş adını verip jpeg olarak  kaydediyoruz.

Diğer görünüşler için aynı işlemleri tekrarlıyoruz.


Bundan sonraki işlemlerimiz Max  ile olacaktır.


BLUEPRiNT ´ iN   MAX SAHNESİNE AKTARILMASI

Max´ i açalım,  üst toolbarda Customize kısmında Preferences açıyoruz.

Viewports kısmını da açıyoruz. alt kısımda Display  Drivers içinde ki Choose Driver düğmesine tıklıyoruz.

Buradan Direct3D´ yi seçiyoruz.  DirectX 9.0  seçili olmalı  ve  Direct3D Use Flags    "Release" seçili olmalıdır.

Bundan sonra alt kısımda ki Configure Driver tıklarız. Ayarlar resimde ki gibi olmalı.  

Max ´ kapatıp açmak gerekiyor ki ayarlar kabul edilsin.

max ekranında sagda bulunan utilities  ( Çekiç  sembolu ) altında ki Asset Browser açalım.

burada  seçtiğimiz resme sağ klik yapınca bu resmin özelliklerine ulaşacağımız properties çıkar karşımıza.

buradan resmin boyutlarını öğrenip, sahnemizde  bu boyutlarda plane  yaratırız.


Diğer görünüşler içinde aynı işlem yapılır ve elimize 4 adet plane olur.

Üzerine blueprintlerimizi kapladığımız plane nesnelerimizi  snap´ den faydalanarak  kullanarak diziyoruz..

hazırladıgımız resimleri material editör ile plane üzerine aktarıyoruz.


Material editörde DirectX Manager altında  DX Display Of Standart Material  işaretlenmelidir. 


( Sebebini bende bilmiyorum ama eğer blueprintinizi keserken çözünürlüğünü çok yükseltirseniz,  " DX Display Of Standart Material "  işaretlendiğinde siyah görünmektedir.)

Bu ayarlardan sonra, sahne içerisindeki blueprint render edilince ne kadar net ise, görünüş pencerelerinde o netlik te olacaktır.


Kolay gelsin...

Saygılarımla...







Ekleyen: mokambo

Peki ya arkasini nasil
Lord_of_HacklandZaur_Ferecov

Peki ya arkasini nasil modellicez?


Hayallerin fiyati olmaz!
2013-05-13 17:50:43
  • Offline
  • Erkek
tamam,anladim...onu hide yapip,arkayi modellicez,arkayi
Lord_of_HacklandZaur_Ferecov

tamam,anladim...onu hide yapip,arkayi modellicez,arkayi da hide yapip onu...
tesekkurler...


Hayallerin fiyati olmaz!
2013-05-13 17:58:07
  • Offline
  • Erkek

Kapalı

Topic closed automatically because it`s been more than a year!