V-Ray Eğitim Notları
V-Ray Eğitim Notları ( Turkce)
V-ray Malzeme yapımı konusunda başka bir ders:
http://freakshare.com/files/gxcpjyze/vray_3dsmax_malzeme_yapimi.pdf.html Başlamadan Önce;
Bu eğitimde, V-Ray Materyallerini ve hemen hemen kullanabileceğiniz bütün parametreler (yansıma,kırılma,şeffaflık,parlaklık ve çeşitli gölgelendirmeler) anlatılmakta. Max prog. Kullanmayı az çok biliyor, V-ray Render Plug-in kurulumunu tamamlamışsanız, gösterilecek bütün fonksiyonlar sizde de görülecek ve gerçekleşecektir. Bu Eğitimde V-Ray’in 1.47.03 versiyonu kullanılmakta lakin bu aşamada diğer versiyonlarla hiç bir farkı olmayacağı düşünülmektedir. |
1- Render Ayarları:
a- |
Max programını çalıştırın ve “F-10” tuşuna basarak render penceresini açın. Renderer olarak V-ray’i seçtiğinizden emin olun. (“Common” menusunden -> Assign Renderer -> Production = Vray!)
|
b- | Yine aynı pencereden, “Output Size” (Çıkış Boyutu) sekmesini 640 x 480 olarak ayarlayın. |
c- | Renderer Penceresine geçin ve aşağıdaki adımları uygulayın; |
ç- |
“Global Switches” sekmesinden Lighting kısmındaki “Default lights” kutucugundan işareti kaldırın, böylece default light pasif konumuna geçecektir.
|
d- | “Image Sampler” sekmesinden “Adaptive QMC”’yi seçin. “Antialiasign filter” kısmında bulunan açılır menüden “Mitchell-Netravali”’yi secin. |
e- | “Indirect illumination” sekmesinden “ON” seçeneğini işaretleyin, aktif hale gelen sekmelerden “Secondary Bounces” yazan yere gelin ve “Multipler”’i 0.85 olarak ayarlayın. |
f- | “Irradiance map” sekmsine gecin ve burada bulunan “Current preset” yazan açılır menüden “Low”’u seçin. “Basic Parameters” sekmesindeki “HSph.Subdivs”’i 30 olarak ayarlayın. |
g- | “Environment” sekmesine gecin ve GI Environment (Skylight) kutucugunu aktif hale getirin. Color yazan yerden rengi “Beyaz” olarak ayarlayın. Reflection / Refraction etc environment kutucugunu işaretleyip burayı da aktif hale getirin, renk olarak yine “Beyaz” rengi atayın ve Multipler’i 1.2 olarak ayarlayın. |
Bütün bu ayarları yaptıysanız render penceresini kapatabilirsiniz.
2- Test Sahnesi Oluşturma: Basit bir sahne hazırlayın. Bir çaydanlık (Teapot) birçok şekil içerdiğinden dolayı test renderi için ideal bir objedir. Bir “Plane” oluşturun ve iki farklı ebatta çaydanlık (teapot) oluşturup, plane objesini zemin olarak kullanacak şekilde yerleştirin. İsterseniz aşağıda bulunan konu ile ilgili resmi örnek alabilirsiniz.
|
|
3- Material Editor’ü açın Material Editor’ü açın, bunun için “M” harfine basmanız yeterlidir. |
|
4- V-Ray Material kullanın: Material Editor’de bulunan “Standart” butonuna tıklayarak açılan menüden “VrayMtl”’i seçin ve “OK” butonuna tıklayın. (isteseniz seçtiğiniz materyale çift tıklayarak da seçebilirsiniz)
|
|
5- Yeniden Adlandırma ve Renk Seçtiğimiz bu materyale “Çaydanlık 1” adını verin. İlk parametremiz Diffuse slot’dur. Bu materyalin ana rengidir, yanında bulunan kare buton “map” (resim, kaplama vs..) atamak için kullanılır ve buradan istediginiz bir resmi materyale kaplama oalrak atayabilirsiniz. Şimdilik basitçe bir renk atayacağız. Diffuse rengini turuncu olarak ayarlayın ve büyük çaydanlığa bu materyali atayın.(kaplayın)
|
|
6- İkinci Materyal 4. ve 5. adımları boş bir slotta tekrarlayın ve bu materyale çok açık gri ton atayın. Bu materyali de küçük çaydanlığa ve zemine kaplayın. Renkleri doğru atadığınızdan emin olun.
|
|
7- İlk Render Objelere renk atamayı tamamladıysanız render alın! Aldığınız render hemen hemen aşağıdaki resim gibi çıkacaktır. Eğer aldığınız render farklı çıkarsa, ilk adımda yaptığımız default light’in kapalı (pasif) olduğundan emin olun.
|
|
8- Reflections Material editor’den turuncu materyali seçin. Diffuse sekmesinin altında bulunan Reflections sekmesine geçin. Reflect sekmesinin yanında bulunan Renk (Color) ana kontroldür. Siyah renk, hiçbir yansıma olmamasının anlamıdır. Beyaz renk ise % 100 yansıma anlamına gelmektedir. (Ayna vs…) Eğer bu rengi kırmızı yaparsanız, kırmızının tonlarında bir yansıma elde edersiniz. İlk olarak ortalama bir gri tonu secelim.
|
|
9- Render Ortalama bir gri tonu seçtiyseniz render alın! Gördüğünüz gibi yansımanın miktarında değişmeler oldu. Koyu gri – açık gri tonlarını deneyerek farklı renderlar alın ve değişmi fark edin.
|
|
10- Max Depth (Yanıma etkisi – Derinliği) Reflection rengini beyaz yapın ve “max depth” sekmesini “1” olarak ayarlayın. Şimdi render alın. Birkaç yerin siyaha döndüğünü fark edeceksiniz. “Max depth” ayarı, yansıyan ışının kaç defa / kaç yerde yansıyabildiğini kontrol eder. Max depth = 1 olması halinde sadece 1 yansıma oluşur. Max depth = 2 olması halinde ise yansımanın da yansıması gerçekleşir. Ve bu şekilde devam eder… bunu deneyerek de gözlemleyebilirsiniz.
|
|
11- Exit Color Max depth’i “1” olarak bırakın ve exit color sekmesinden kırmızıyı ayarlayın. Küçük çaydanlığa da bu materyali atayın. Tekrar render alın. Şimdi bütün yansımaların yansımaları (Objenin etrafındaki objelerin yansımaları) siyah yerine kırmızıya dönecektir. Max depth sahnedeki bir cok yansıyan objenin kısa surede render alma yoludur ve exit color muhtemelen Max depth düşürüldüğünde ortaya çıkacaktır. Max depth düşük kullanılmak istendiğinde, Exit Color’u siyahdan farklı bir renge değiştirmek daha faydalı olur. (Örneğin; Sahneniz için daha uygun veya obje kaplamalarına – renklerine uygun olan bir renk)
12-Max Depth Exit Color’u tekrar siyah renge ayarlayın ve Max depth ayarları ile bir çok siyah yerin kaybolduğunu görene kadar oynayın. Genellikle Max depth ayarına “10”’dan fazla bir deger vermeyin. Bu hiçbir şeyi değiştirmeyeceği gibi sadece render zamanını arttıracaktır.
|
|
13- Frensel Reflection Frensel yansıma (reflection) yansıyan yüzeylerin hemen hemen hepsinde meydana gelen bir olaydır. Direk olarak sizi gösteren yüzeyin (bölümlerin), daha iyi bir açı altında görebileceğiniz yüzeylerden (bölümlerden) daha az yansımasıdır. Etkinin miktarı, materyalin “IOR” tarafından kontrol edilir. Gerçek hayatta, Frensel etkisi daima “IOR”’ye bağlıdır. Bununla birlikte, V-ray programında bunu aktif hale getirmeyebilir, kırılmanın yansıması için farklı bir IOR ayarlayabilirsiniz. Bunu yapmak için frensel check box (kontrol kutusu)’ın bitişiğinde bulunan küçük “L”’ye tıklamanız yeterlidir. Böylece “Frensel IOR” aktif hale gelecektir.
|
|
Frensel IOR’ı “1.6” da bırakın ve render alın. Çaydanlığın ortasının kenarlarından daha az yansıdığını fark edeceksiniz. İşte bu Frensel Etkisidir. Etkiyi arttırmak için, “Frensel IOR”’ı düşürün. Ne kadar düşürürseniz, ortadaki yansıma o kadar azalacaktır. Eğer gerçekten arttırırsanız, frensel kulanılmamış gibi olacaktır. (Örneğin; frensel IOR = 25)
|
|
14- Çaydanlık 2 için Materyal Boş bir slota turuncu materyali kopyalayın ve adını Çaydanlık 2 olarak değiştirin. Diffuse rengini koyu kırmızı olarak ayarlayın. Bu materyali küçük çaydanlığınıza atayın(kaplayın). |
|
16- Reflection Glossiness Turuncu materyali seçin. Reflection Color’u orta gri tonuna çevirin. Frensel reflaction’ı kapatın. Reflection Glossiness sekmesini “0.8” olarak ayarlayın. |
|
Bütün değerleri 16.adım da olduğu gibi ayarladıysanız render alın. Yansıma şimdi çok bulanık görünecektir. Gerçek objelerin yüzeylerinde gördüğünüz çok küçük pürüzlerin etkisidir. 3 boyutta bu etkiyi yaratmak icin “Maps” sekmesinde bulunan “Bump” slotuna iyi bir bump map yerleştirebilirsiniz. Ancak V-Ray de sunulan bu Glossiness parametresini kullanarak daha etkili bir görünüm ve daha hızlı bir render alabilirsiniz. Neler olabileceğini görmek için glossiness değerleri ile oynayın. Glossiness – parlaklık anlamına gelir. Yani Glossines = 1.0 -> %100 parlak bir etkidir. Düşük değer ise mat ve bulanık etkiler verir. Gunumuzde bu mucevher tasarımlarında sıkca kullanılmaktadır. Bu konuda bir çok insan parlaklık ve bulanıklığı birbirine karıştırmakadır.
|
|
17- Smoother Blurry Reflections Reflection sekmesinde, “Reflection Glossiness”’in altında bulunan “Subdivs”; bulanıklığın pürüssüzlüğünü ve yumuşaklığını kontrol eder. (Bump & Smooth) Subdivs sekmesini “20” olarak değiştirin ve render alın. Sonuç daha pürüzsüz olacaktır. Unutmayın; 8 Subdivs in anlamı 8x8=64 değeridir. 20x20 Subdivs değeri ise 400 değerini verir ve Subdivsleri iki katına çıkarmak render zamanını arttıracaktır.
|
Not: Bu adımla beraber 10 adım daha cevrilmek üzeredir. Vakit buldukça eğtim notlarına devam edeceğim. Tabi sizinde istek ve görüşleriniz çok önemli. Umarım bu bilgiler işinize yarayacaktır. Daha bunun gibi 4 konu kaldı ve bunlarda yaklaşık 20 şer adımdan oluşmaktadır. Tek ihtiyacım olan zaman ve destekleriniz.
İyi çalışmalar dilerim. |
Ekleyen: tnt_cem
hocam anlatım için sağolun ellerinize klavyenize sağlık fakat burdaki yazıların bir kısmı görünmüyor en sağ kısımlar bende hep eksik bilemiyorum bendemi problem anlayamadım yardımcı olursanız sevinirim kolay gelsin..
- Offline
- Erkek
Öncelikle bilgi paylaşımınız için teşekkürler. Notlarınıza göre iç mekan renderı denemesi yaptım ama 3 tane vray light ışıkları kullandım. ışık şiddetini değiştirdim, hala karanlık bir iç mekanım var. bu konuda bir bilginiz var mı? Neden kaynaklanabilir?
- Offline
- Bayan
bu dersin devam linki var mı acaba ?
- Offline
- Bayan
Renderer Penceresine geçin dıyorsunuzya işte bende o pencere yok, oraya kadar hersey tam ondan sonrası yok nedeni nedir?
- Offline
Ellerinize sağlık hocam çok yararlı bir ders oldu benim için. :) epey bi zaman geçmiş ama umarım diğer derslerde çıkar :)
- Offline
- Erkek
İlkay bey bendede aynısı oluyor yazılar tam gözükmüyor. yazılar sağ tarafta eksik gözüküyor ve tam olarak okunmuyor. Sadece bizdemi böyle oluyor yoksa herkeste mi böyle bir sorun var. varsa dersin yazılarını düzeltebilirmisiniz. Hiçbir şey anlamıyorum yazılar tam olmadığından.
- Offline
- Erkek
Kapalı
Eklediğim Dersler
Ders Kategorileri
Yeni Dersler (Tutorials)
- Armor Modelleme
Ekleyen: Dereli - Ücretsiz Zbrush Dersi.
Ekleyen: BurakB - Corona Render ile Salon Görselleştirme
Ekleyen: barcelona1988 - Tek Bir Resimle Nasıl Sinematik Görüntü Ala Biliriz?
Ekleyen: PixlandPictures - After Effects - Script kullanmadan karakter rigleme
Ekleyen: PixlandPictures - 3dsmax landscape_ Making of Part1
Ekleyen: altıneldiven - Oyun yapımı dersleri 5 - Unity3D Sahne Duzeni
Ekleyen: drekon