Oyun yapımı dersleri 3 - Para Kazanmak
Oyun yapımı dersleri 3 - Para Kazanmak, oyunu tanıtmak ve marketlerde gerekli özellikler en başında ikon ve isim gelir.
OYUN YAPTIK, HADİ PARA KAZANALIM.
Oynamayı seviyoruz, üretmeyi daha çok seviyoruz. Ama bu hikayenin bir yerinde para kazanmak olmalı. Para olmazsa sistem duruyor. Bu yazıda para konusundan bahsedeceğim.
Money First: Oyuna başlamadan önce para konusunu çözün. Kullandığınız oyun motoru reklam ve satış özelliklerini desteklemiyorsa acilen başka bir motor arayın. Bu konuda size en kolay yardımcı olacak sistem "reklam veren firmaların sitesinde desteklenen oyun motorları" yazar.
Para kazanmanın bildiğim yolları;
A- Bölüm sonunda reklam göstermek (en kolayı). Banner ve interstitial reklam oyun çeşidine göre daha faydalı olabilir.
B- Oyun içinde tekrar oynama hakkı satmak; Ne satacaksınız ? ücretsiz bir oyunda "1 kez daha oynama hakkı" satmanız verimli olmaz. 50 level geçtikten sonra düşen oyuncuya 1 (bir) oyun hakkı satabilirsiniz. Ama bunu satın alacak kaç tane oyun tutkunu çıkar, zor ihtimal.
C- Oyun içinde eşya satışı ; savaş oyunlarında kılıç ve kalkan satabilirsiniz. Bunun olması için oyunun grafikleri güzel ve oyuncuyu zaten savaştıracak kadar iyi bir oyun olmalı. Candy-Crush oyunundaki süper şekerler bu kapsama girer. Angry-birds oyununda satılan özel bombalar, aynı şekilde oyunda kolaylık sağlar.
D- Oyunu satmak: Bağımsız oyunları para verip satın alan azdır. Fakat, Fiyatı fazla yüksek tutmazsanız kesinlikle satış olur. Tabii oyunun ücretsiz bir demosu veya ilk 3 bölümü bedava oynamak, satış ihtimalini yükseltir. Bu konuda en iyi örnek Mine-Craft olacaktır. Sadece youtube sitesindeki binlerce video bile oyunu satın almaya sebep olabilir. Eğer amacınız oyunu satmak ise STEAM sitesinin mutlaka detaylıca inceleyin, satış yapan 5$.lık oyunları örnek alın.
E- Oyunu bir yayıncıya vermek: Bunu en sona bıraktım, çünkü satma ihtimali çok düşük. Ketchapp ve Voodoo gibi firmalar her gün yeni bir oyun yayınlar, Bu firmalarda kalite fazla önemli değildir, insanlar oynasa yeter. Sadece bu firmaların takipçileri indirmiş olsa bile milyonlarca indirmeyi kolayca ulaşırlar. Oyunları yapan üreticiler kazançtan % komisyon alma anlaşması yaparak oyunu satar. Esas kriter şu : "oyunun markette tutulma oranı nedir ? günde kaç indirme geliyor ?" gibi verilere bakıyorlar. Yani kendi kendine oyun yapıp 1000 indirme almış olmanız bu firmalar için çekici değildir.
Ünlü yazarların kitap için anlaşmasına çok benziyor, Ben kitap yazsam %6 komisyon alırım, ünlü bir şair yazsa %15 komisyon alır ve yazdığı kitap aynı gün milyonlarca satar. Parayı da peşin alır. Çift taraflı kazanç.
Para konusunda son sözüm; marketteki ücretsiz sunulan ve ünlü olan oyunların nasıl para kazanmaya çalıştığına bakın. Onlar birsürü analiz yapıp bolca para harcayarak bu yolları kullanmaya karara vermiştir. Kendiniz veya tanıdıklarınız hangi oyuna para veriyor, iyice takip edin.
Büyük firmaların tecrübelerini izleyin, özgün fikir ve yenilik sizde kalsın.
Markette ilgi çekmenin yolları:
Oyunu satmak yerine markette bedava yayınlamaya karar verdiniz, fakat oyunu indirme satısı çok az... Herkese haber verdik.. Sen, ben, akrabalar, birde arkadaşlar, toplam 70 indirme. Yetmez tabii ki. Bu noktada iki yol var: çamura yatmak veya çok özgün fikirler bulmak.
1- Çamura yatalım, çünkü cepte para yok : Bu seçenek için oyunu yapmadan önce detaylıca düşünmek gerekiyor. Minik hileler yapmak için bilinen meşhur bir oyunun ikonundan esinlenmek veya markette ismi geçmeyen ünlü birini kullanmak işe yarayabilir.
Mesela "Aleyna Tilki Oyunu" diye bir oyun yapmış olsam heralde 1.000.000 indirme almak zor olmazdı. Tabii yakın zamanda gelecek "mahkeme çağrısı" için ek çözümler düşünmek gerekirdi, bu durumda işin en başında, oyun ismini "aleyna ve tilki imparatorluğu" olarak belirlemek faydalı olabilir. Böylece markette "Aleyna Tilki" yazıldığında ilk sırada çıkacaktır, Türkiye`de oyun hızla yükselir ve can kurtarıcı maddi destek sağlanmış olur.
Oyunun türü ve içeriği sizin hayal gücünüze bağlı. Ben yapacak olsam Temple-Run oyunu gibi koşan bir kız yapardım,peşinden gelen de bir tilki olurdu elbette.
ikon konusunda fazla söze gerek yok, meşhur voodoo ve ketchapp birbirini kopyalayıp çamura yatıyor zaten. ikonları neredeyse aynı. Bu konuda google veya apple de hiç görmemiş gibi yapıyor. Bunların oyun listesine 10 dakika baksanız çok güzel ikon fikirleri bulabilirsiniz. Markette benzer oyunlar üstte çıktığı için ünlü firma 100.M indirme alırken sizin daha iyi oyun 10.M indirme alır. Eğer özellikleri daha iyi ve az reklamlı olursa öne bile geçebilir.
FAKAT ETİK OLUR MU ?
Bu taklit konusu nasıl çözülebilir diye uzunca düşündüm fakat çıkış bulamadım, yukarıdaki resme iyice bakın. Milyonluk bütçelerle yaptıkları durum ortada, bu yaptıkları etik oluyor öyle mi ! Sadece bu 4 resim değil elbette, daha birsürü var. Tarihte de örnekleri bolca mevcut biri mario yapınca diğeri alex-the-kid yapıyor, bir başkası felix-the-cat yapıyor, öbürü Sonic kirpisi yapıyor. Bu hikaye yeni başlamadı ve Atari kadar eski bir gelenek.
2- Özgün Fikir Bulalım: Binlerce oyun üretici bu konuda kafa yoruyor. Fakat aslında büyük firmaların yaptığı oyunlar da eski oyunların renklendirilmiş hali. Eğer özgün fikir arıyorsanız basit ama çok eski oyunlara bakmanızı tavsiye ederim. Yeni mobil nesli eski oyunları bilmiyor, "Retro Games" veya "Good old Games" kelimeleri ile yapacağınız arama sayesinde birçok örnek bulabilirsiniz. Sizin bu noktada yapacağınız yenilik ise 2 boyutlu bir oyunu 3D yapmak veya tek kişilik eski bir oyunu multiplayer yapmak olabilir.
Benim yolum; Bir fikir defterim var; ve orada yapılmayı bekleyen en az 10 tane oyun fikrim var, tabii sizi kodlamaya başlattıktan sonra oraya dönerim. Siz de bir cep defteri alın ve gece yarısı bile aklınıza gelmiş olsa kalkıp o fikri deftere not alın. Masallar, Fıkralar, Ünlüler, Filmler, Sizin sevdikleriniz, sevdiklerinizin "bu olsa güzel olurdu" dediği öneriler, her alanda yeni fikir bulunabilir. Sadece oturup masaya bakmayın, etrafınıza bakın. İnsanların ne derdi var, ihtiyaçları neler. Oyunu yükleyecek olanlara bakın, insanlar için bir oyun yapın. kendiniz için değil.
Mobil Uygulama yapanlarda da aynı durum geçerli, insanların sorunu olan konuyu çözerseniz onlar mutlu olur, başka bir yatırımcı da sizi mutlu eder.
Mutluluk para ile ilgili değil elbette, akşam yatağa uzanınca ; ertesi gün ne yapacağını planlıyorsan ve sabah uyandığında sana neşe ile gülen yüzler görüyorsan, mutluluk budur.
PARA NERDE HANİ
Yakalamanız gereken kilit nokta; Oyun dünyası mario kopyası yapmaya başladıysa, bu kervan 3-5 ayda bitmez. Marketlerdeki ilk 20 oyuna bakın ve siz de bu türde oyun yapmayı düşünün. 3 ayda yaparsanız akarsuyun son dalgaları sizi de götürür ve aylık 500$ ile iş aramayı bırakırsınız.
NOT: Reklam için fazla para harcamayın. 100$ harcadınız ve oyun halen masrafını karşılamıyorsa onu kenara bırakın. Başka oyunlar yapın, değişik renkler ve değişik oyun fikirleri bulun.
Benim yaptığım ilk 3 oyun para getirmedi, 4. oyun para yapmaya başlamıştı, şimdi oyun sektörünü daha iyi görüyorum. Ciddi paralar kazandığımda beni tekrar göreceksiniz. Sinemada çıkan şu filmin yönetmen ismine bakmayı unutmayı "Ulubatlı Hasan : Bir istanbul hikayesi".
ilk oyunda hemen vazgeçip insanları oyunsuz bırakmayın ;)
Bu yazıda ismi geçen markalar ve sanatçılar ile herhangi bir bağım yoktur, konu hakkında hiç bir şahıs ve kurumla anlaşma yapmadım, hiçbir yakınlığım yoktur.
Olabilecek resmi sorunlar veya istekler için info@ tr3d.com adresine email atınız.
19-12-2018 :
Necmi Demirkeser
Hazırlayan: drekon (Necmi Demirkeser)
Kapalı
Eklediğim Dersler
Ders Kategorileri
Yeni Dersler (Tutorials)
- Armor Modelleme
Ekleyen: Dereli - Ücretsiz Zbrush Dersi.
Ekleyen: BurakB - Corona Render ile Salon Görselleştirme
Ekleyen: barcelona1988 - Tek Bir Resimle Nasıl Sinematik Görüntü Ala Biliriz?
Ekleyen: PixlandPictures - After Effects - Script kullanmadan karakter rigleme
Ekleyen: PixlandPictures - 3dsmax landscape_ Making of Part1
Ekleyen: altıneldiven - Oyun yapımı dersleri 5 - Unity3D Sahne Duzeni
Ekleyen: drekon